Czy każdy rower można przerobić na e-bike’a?

Czy każdy rower można przerobić na e-bike’a?

Masz rower i chciałbyś jechać nim szybciej? Jest na to proste rozwiązanie – zrób z niego e-bike’a! Jednak czy każdy rower można przerobić na elektryka?

Odpowiedź na to pytanie jest jedna – jak najbardziej można. Kwestia tego, jak wiele pracy będzie to wymagało. Konwersja roweru na e-bike’a uzależniona jest bowiem od konstrukcji pojazdu, dlatego zanim zdecydujesz się na ten krok, przekonaj się, na jakie elementy należy zwrócić uwagę.

MOCOWANIE TYLNEGO KOŁA

Silnik elektryczny montowany jest zwykle w tylnej piaście, zatem zwróć uwagę na to, w jaki sposób montowane jest tylne koło. W zdecydowanej większości rowerów jest ono instalowane na tak zwane haki – takie rozwiązanie nie powoduje żadnych problemów przy instalacji silnika.

Zdarzyć się jednak mogą innego rodzaju mocowania koła, jak np. sztywna oś – w takiej sytuacji nie pozostaje nic innego, jak zamontowanie napędu centralnego.

KSZTAŁT RAMY

Gdzie montowany jest kontroler oraz bateria? Poza niewieloma wyjątkami jest to rama, a zatem jej kształt ma duże znaczenie w kwestii elektryfikacji roweru. Jeśli chcemy umieścić akumulator w torbie rowerowej, potrzebujemy sporo miejsca w trójkącie ramy.

Z kolei wykorzystanie baterii w specjalnej obudowie, pozwala na jej montaż na lub pod ramą.

TYLNE PRZEŁOŻENIE

Większość rowerów posiada tylną kasetę, tak samo jak silniki posiadają mocowanie na kasetę, co sprawia, że ich montaż nie powinien sprawić większego problemu.

Jednak jeśli posiadamy przełożenie w tylnej piaście, musimy w takim przypadku zdecydować się na montaż napędu centralnego czy zestawu na przednie koło Rapid 500W City.

HAMULCE

Nie ma znaczenia typ hamulców (tarczowe czy v-breaki), a to czy są one hydrauliczne, działają na zasadzie klamkomanetek lub są klasycznymi hamulcami na linkę. Wiedza na ten temat pozwala na dobórz odpowiedniego czujnika hamowania.

W przypadku hamulców hydraulicznych lub klamkomanetek, decydujemy się na czujniki magnetyczne.

Jeśli natomiast posiadamy hamulec na linkę, musimy go podmienić na klamkę już wyposażoną w czujnik.

SUPORT

W celu dobrania odpowiedniego czujnika kadencji, należy dowiedzieć się,w jaki suport wyposażony jest nasz rower – występują trzy jego rodzaje:

  • kwadrat
  • Octalink V2
  • ISIS

W zależności od suportu, dobieramy właściwy czujnik.

TYLNA AMORTYZACJA

Nie jest prawdą stwierdzenie, że w e-bike’u wymagana jest tylna amortyzacja. Faktycznie poprawia ona wygodę z jazdy i zmniejsza ryzyko uszkodzenia opony lub dętki, jednak rowery z amortyzacją są dosyć kosztowne lub są słabej jakości.

Umieszczenie dumpera w rowerze z amortyzacją czasem powoduje problem z zamontowaniem baterii w ramie, więc warto mieć to na uwadze, jeśli chcemy go zelektryfikować.

KLASA ROWERU

Czy tylko drogie rowery nadają się do konwersji? Niekoniecznie. Oczywiście poszczególne elementy takie jak hamulce czy amortyzator są ważne, jednak w razie konieczności łatwo jest je podmienić na inne, lepszej jakości.

Warto pamiętać, że do konwersji roweru na e-bike nie jest potrzebny drogi rower wysokiej klasy. W każdej chwili bowiem zestaw silnika oraz baterii można z łatwością przełożyć do innego pojazdu.

Sprawdź inne nasze wpisy:

NIE TAKA KRÓTKA HISTORIA ROWERÓW ELEKTRYCZNYCH

ROWER ELEKTRYCZNY B'TWIN ELOPS 300 - 48V - 1000W