Choć montaż zestawu umożliwiającego elektryfikacje roweru nie powinien stanowić problemu, to bardzo często kłopot sprawia montaż elementów magnetycznego czujnika hamowania. W poniższym wpisie przybliżę pokrótce, jak zrobić to prawidłowo.
Bardzo często czujniki magnetyczne instalowane są na hamulcach hydraulicznych lub na klamkomanetki, czyli wszędzie tam, gdzie nie jest możliwe zamontowanie klasycznych hamulców na linkę.
W jakim celu w ogóle stosuje się czujnik magnetyczny? Ma on na celu wysłanie do kontrolera sygnału, który wskazywać będzie, że rozpoczynamy hamowanie. Odłączane jest wtedy napięcie od silnika lub uruchamiane jest hamowanie regeneracyjne, pozwalające odzyskać część energii.
Sam czujnik magnetycznego hamownia składa się zaledwie z 3 elementów:
- Właściwego czujnika wraz z wiązką zakończoną hermetyczną wtyczką;
- Małego, okrągłego magnesu;
- Kawałka taśmy dwustronnej.
Przed przystąpieniem do montażu warto odchylić klamkę hamulcową do wygodnej pozycji, ponieważ wszystkie elementy należy przytwierdzić na jej spodzie.
Następnie przystępujemy do podłączenia czujnika do odpowiedniej wiązki hermetycznej – trudno się tutaj pomylić, ponieważ są one oznaczone tym samym kolorem. Dodatkowym potwierdzeniem, że ten krok wykonaliśmy poprawnie będzie pojawienie się na wyświetlaczu symbolu hamowania. Zniknie on tylko wtedy, kiedy do czujnika zbliżmy magnes. Aktywacja czujnika odbywa się właśnie poprzez oddalenie magnesu, zatem w kolejnym kroku należy ustalić jego optymalne położenie.
Sztuka polega na tym, aby nawet delikatne naciśnięcie klamki hamulca powodowało aktywowanie czujnika. Przed przytwierdzeniem tego elementu oraz magnesu, warto przetestować kilka ustawień.
Po ustaleniu właściwej odległości, przystępujemy do montażu – odtłuszczamy powierzchnię pod dźwignią hamulca, przyklejamy czujnik na skraju nieruchomej części klamki, a magnes na ruchomej dźwigni, pamiętając o właściwej odległości. W razie czego istnieje możliwość delikatnej jej modyfikacji.
Po ustawieniu klamki hamulcowej w pozycji początkowej, pozostaje nam jedynie przetestowanie, czy prawidłowo zamontowaliśmy wszystkie elementy – naciskamy dźwignię i sprawdzamy, czy symbol hamowania pojawia się na ekranie.
W sytuacji idealnej symbol ten powinien wyświetlić się już w momencie delikatnego wciśnięcia klamki.
Dodatkowo możemy przy pomocy pilota zmodyfikować parametr C13, odpowiadający za siłę hamowania regeneracyjnego w skali od 0 do 5.Wartość 0 całkowicie wyłącza taki rodzaj hamowania, a wartość 5 oznacza jego maksymalną moc. Najbardziej optymalne ustawienie to okolice wartości 2 lub 3.
Sprawdź inne nasze wpisy:
ZMIEŃ SAMODZIELNIE SWÓJ ROWER W E-BIKE - INSTRUKCJA MONTAŻU ZESTAWU