Zapisz na liście zakupowej
Stwórz nową listę zakupową

ABC Silników elektrycznych do roweru - przekładniowy czy directdrive?

2021-06-18
ABC Silników elektrycznych do roweru - przekładniowy czy directdrive?

Zaczynając przygodę z rowerami elektrycznymi już na samym początku musimy dokonać szeregu wyborów, zaczynając od typu roweru jaki chcemy zakupić, po opcje zasilania - 36V a może 48V; rodzaj napędu - silnik w kole czy centralny, jeśli w kole to przekładniowy czy bezprzekładniowy. Dziś zajmiemy się bezszczotkowymi silnikami prądu stałego (BLDC) w kole, popularnie nazywanymi hubami. Postaramy się wytłumaczyć ich budowę oraz zasadę działania, a także przedstawimy plusy i minusy obydwu rozwiązań.

Silnik bezprzekładniowy, directdrive

Najprostszy i zarazem najbardziej bezawaryjny silnik jaki można zainstalować do roweru - brak ruchomych elementów (szczotek, zębatek), jedynymi elementami eksploatacyjnymi są łożyska, wymieniane w zależności od stylu i warunków jazdy co kilka lub kilkanaście tysięcy kilometrów. Do osi silnika zamocowany na stałe jest stator z miedzianym uzwojeniem. Magnesy są zamontowane na zewnętrznej obręczy silnika, stator jest “zawieszony” między nimi. Taka konstrukcja silnika ma jedną wadę, silnik przy niewielkich prędkościach jest mało efektywny.

Dzięki braku elementów ruchomych w silniku, jego praca może być całkowicie bezgłośna przy zastosowaniu sterowania sinusoidalnego. Wadą takiego rozwiązania jest duży rozmiar i waga silnika, natomiast pozwala to na uzyskanie dużych mocy (od 500 do 5000W) i rozwinięcia wysokich prędkości (+60km/h). Idealne rozwiązanie do ciężkich rowerów typu cargo lub custom stworzonych do jazdy w najtrudniejszych warunkach.

Silnik przekładniowy, geared

W odróżnieniu od silników bezprzekładniowych, tutaj występuję przekładnia planetarna - redukcyjna (popularnym przełożeniem jest 1:5). Motor jest również napędzana przez bezszczotkowy silnik prądu stałego (BLDC), jednak obudowa wprawiana jest w ruch poprzez zębatki przekładni a nie jak w przypadku silnika bezprzekładniowego - bezpośrednio, w wyniku zmian pola magnetycznego. Pozwala to na pracę silnika z wyższymi obrotami, tym samym z wyższą sprawnością.

Zastosowanie przekładni planetarnej pozwala uzyskać wysoki moment obrotowy przy zachowaniu niewielkich rozmiarów i wagi. Właśnie te cechy zapewniają dobre przyśpieszenie i wysoką sprawność silnika nawet przy niskich prędkościach, jednak kosztem bezgłośnej pracy.

Małe silniki przekładniowe niepolecane są dla bardzo ciężkich zestawów rower + jeździec, ze wspomaganiem radzą sobie bardzo dobrze, jednak jeśli lubimy dynamicznie ruszać z miejsca przy użyciu manetki możemy uszkodzić tryby przekładni (nylonowe zębatki można wymienić w razie awarii).

Który silnik jest lepszy?

Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi, wszystko zależy od tego jak i gdzie chcemy użytkować nasz rower.

Silnik przekładniowy dzięki swojej małej wadze i niewielkim rozmiarom doskonale sprawdzi się w rowerach miejskich, szosowych, trekkingowych lub dla kogoś kto chce aby jego rower jak najmniej rzucał się w oczy. Taki napęd dobrze się sprawuje przy niewielkich mocach (250-1000W) i niskich prędkościach. Mimo kompaktowego rozmiaru oferuje duży moment obrotowy pozwalający sprawnie poruszać się po mieście jak i lekkim terenie.

Huby bezprzekładniowe są dla wszystkich, którzy chcą czegoś więcej od swojego roweru, zjeżdżając z utwardzonych publicznych dróg na bezdroża lub do lasu mogą odblokować swoje pojazdy i cieszyć się mocą nawet kilku kilowatów i prędkościami rzędu kilkudziesięciu kilometrów na godzinę. Rower wyposażony w taki silnik trochę bardziej rzuca się w oczy, jest cięższy o kilka kilogramów, ale jest to niewielka cena za bezgłośny i szybki pojazd, którym może wszędzie dojechać.

Pokaż więcej wpisów z Czerwiec 2021
Zaufane Opinie IdoSell
4.78 / 5.00 41 opinii
Zaufane Opinie IdoSell
2023-01-23
Zależało mi na czasie ( to miał być prezent ) przed zakupem system wskazywał termin za dwa dni , po złożeniu zamówienia i zapłaceniu ukazał się komunikat „ twoje zamowienie jest kompletowane , nie mamy wszystkiego czekamy na części „ . Najpierw dostałem informacje ze brak baterii , później ze nie mają folii bąbelkowej do pakowania :) Ogólnie napięta sytuacja , mi zależało na czasie a tu wszystko pod górkę . Finalnie obsługa stanęła na wysokości zadania , wszystko udało się złożyć na ostatnią chwile :) Dobry kontakt i pomocni ludzie ale …. Do dzisiaj także nie rozumiem dlaczego na silniku jest napisane 250 Wat a na ofercie ze to jest silnik 500 Wat ( tłumaczenie ze to moc nominalna jakoś do mnie nie trafia ) ale może tak jest , i tak się podaje moce w silnikach elektrycznych ( jestem laikiem ) . Przed zakupem proponuje dokładnie wypytać sprzedawcę o szczegóły , zapewne pomogą, ja zrobiłem to na wariata .
2023-01-23
Szybka dostawa .Polecam.
pixel